Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.04.2018 20:56 - За селяните
Автор: nebonebo Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1009 Коментари: 5 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 
image  
" За селяните "
/ автор : Дончо Цончев /

Всяка вечер преди новините по телевизията гледам рубриката "малък коментар" - дечица отговарят на въпрос. Тези наши внучета ме интересуват силно - на тях оставяме света. Този път въпросът е: "Какво е селянин?"
Момиченце: Ами те са направили нещо лошо, селяните.
Момченце: Те са, които отиват в затвора.
Те са глупави, мръсни - продължиха дечицата, докато накрая едно завърши така: Те не ядат нищо, защото нямат пари.
Жена ми ме поглежда, тя отлично знае как чувам всичко това. Аз пък поглеждам към масата.
Хляб. Сирене. Яйца. Суджук. В салатата домати, краставици, зеле, моркови, лук. Мисля си откъде иде всичко това.
Опитвам се да не се гневя. Отвявам се в далечни спомени (стар мой трик) - виждам диканята, с която вършеехме житото на хармана при дядо ми. Чувам: "Жетва е сега, пейте робини." С цяло гърло крещя на кобилата да държи браздата, защото ралото подскача. Тринайсетгодишен съм, царевичните листа са като мечове, че и назъбени по края - режат лицето ми и потта силно люти.
Порасъл съм под една картина у дома, наречена "Градушка". Черно небе, селянин с червен пояс разкъсва бялата си риза - моли се на Бога да пощади хляба за челядта. Край тази картина баща ми обичаше да рецитира "Градушка" на Яворов.
Виждам лелки, стринки, каки - наведени над ръкойките, снопите или изправени със стомната в ръце. Кърмещи като във великото платно "На нивата". Нагиздени и хубави, та хубави на фона на ябълките - като в картините на Майстора.
Тук се пие глътка ракия. Сещам се и тя откъде иде. И се питам откъде дойдоха отговорите на децата, които до едно обясняваха, че селянинът е нещо отвратително. Ами от родителите им - откъде другаде? Родителите български, от които нито един не е роден в наследствения си средновековен замък. Родители, които с необяснима злоба секат собствените си корени. Всъщност на паразита за какво му е корен?
Ни новините ме интересуват сега, ни дори спортните. Просто зяпам как гори камината и размишлявам. Те и дървата идат от селяните, които ги секат, режат, цепят, товарят и разтоварват, докато ни ги докарат у дома.
И тръгна ято въпроси - от мен към мен - като например защо Толстой си я караше в Ясна поляна, а не в Москва и Париж.
Защо Уилям Фокнър гледа в ранчото си толкова крави, след като беше носител на Нобелова награда и вече имаше пари за три живота?
Защо англичаните напират напоследък у дома - да си купуват къщи по селцата?
Не знам. Предавам се. Малко кафенце за ободряване. И то не расте по тротоара. Една цигара. Сега пък тютюнът. Низите, абичките, момите - пак наведени над каменистата почва под южното балканско слънце. Бедността, пендарките, носиите и песните - все по наследството от вековете.
Така съм задрямал. И в полусън се поклоних дълбоко на ръцете, от които идва всичко на масата. 



Гласувай:
7



Следващ постинг
Предишен постинг

1. jelezov - Случайно попаднах в блога на г-жа ...
23.04.2018 22:38
Случайно попаднах в блога на г-жа Стратиева, но съм изключително радостен от срещата. Този текст на Дончо Цончев ми беше непознат и затова съм й изключително благодарен, за това че ме запозна с него. Според мен това е гениална миниатюра, която ще остане непочувствувана и неразбрана от огромното мнозинство българи. Което е трагично.
цитирай
2. nebonebo - Добро утро!
24.04.2018 07:01
jelezov написа:
Този текст на Дончо Цончев ми беше непознат и затова съм й изключително благодарен, за това че ме запозна с него. Според мен това е гениална миниатюра, която ще остане непочувствувана и неразбрана от огромното мнозинство българи. Което е трагично.

Благодаря Ви за прочита и споделеното мнение!

цитирай
3. stix - КЪМ БРАТА СИ
28.05.2018 23:19
Тежко, брате, се живее

между глупци неразбрани;
цитирай
4. stix - Родителите са откъснати от коре...
28.05.2018 23:30
Родителите са откъснати от корените си, а децата мислят, че зеленчуците са отгледани в супермаркета, няма трудово обучение, няма бригади и земеделие няма в страната ни...

цитирай
5. nebonebo - Така е.
30.05.2018 20:27
stix написа:
Родителите са откъснати от корените си, а децата мислят че зеленчуците са отгледани в супермаркета, няма трудово обучение, няма бригади и земеделие няма в страната ни...


Болезнена констатация. Благодаря за отзива и ме извинете за позакъснелия отговор...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: nebonebo
Категория: Лични дневници
Прочетен: 49588
Постинги: 38
Коментари: 71
Гласове: 1862
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031