Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.08.2009 13:55 - Поемам инициативата ЗА ПОСТИНГ В ПОДКРЕПА ЗА ИДЕЯТА ДА РЕКЛАМИРАМЕ БЪЛГАРИЯ... БЕЗ ПУКНАТ ЛЕВ,БЕЗ ДАЛАВЕРА ,БЕЗ НЯКОЙ ДА Я ЗАВЪРТИ В СВОЯ ПОЛЗА
Автор: furiika Категория: Забавление   
Прочетен: 5992 Коментари: 16 Гласове:
17


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
РОДОПИТЕ КАТО ФОЛКЛОРНА ОБЛАСТ

И тъй като такава ми е професията, ще се включа в инициативата за Родопите, като ви дам кратко описание за фолкора там.

Етнографски границите на Родопите се припокриват с географските.Населението в тази област се нарича "Рупци". Буйната гориста растителност и обширните пасбища са обусловили целия стопански бит и култура на рупците. Земеделието е сведено до минимум, но за сметка на това те могат да бъдат определяни като добри скотовъдци.
Характерно е употребата на богат по брой и строй звънци, в което се разкрива и специфична пастирска музикалност, така наречените родопски чанове.
Във връзка с пастирския бит са и обичаите у рупците. Така например, там коледуват само малки момченца, които ходят по къщите с тояжка в ръка, тропат с нея и повтарят:"Коледа, бабо", или " Бог се роди, Коледо". Липсват баладно-величавите коледарски песни.
Новогодишното сурвакане представлява поздравяване и благопожелания не с традиционните суровачки, както е на всякъде в България, а с внасянето на тежък камък в къщата, който символизира тежко имане за посетения дом.
Друг характерен празник е посрещането на овчарите, няколко дни след Гергьовден. Устройва се селски курбан, който представлява едно от най-големите тържества в селото. На другия ден се извършава важен обичай - "предой", с който се измерва млечността на овцете, за да се знае кой на колко сирене ще има право.
По отношение на фолклора у рупците има предимно лирични песни, които се отличават със своята нежност, дори и тогава, когато са със силен драматизъм. В музикално отношение притежават масово упражнявана вокална традиция.При тях всички мелодии се изпълняват еднакво и от мъже, и от жени.Пеенето е едногласно.Най-характерен музикален инструмент е каба гайдата.
Танците им се отличават със своята простота, както по форма, така и по движения.Те са тежки, плавни, което се обяснява с това, че студеният планински климат ги принуждава да са по-дебело облечени през по-голямата част от годината, което затруднява сложността и бързината на движенията.
Характерни родопски хора са "Сворнато", "Чуканото", "Мехмеде", "Доспатско" и др.


Приятен и прохладен почивен ден от Фурийка.

:):):)



Гласувай:
17



1. анонимен - Идеята наистина е чудесна !:,)
02.08.2009 14:04
И си заслужава повече блогери да се включат в нея , въпреки ,че няма далавера ! Позрави и благодаря за хубавият пост ,от който научих неща ,които не знаех !
цитирай
2. furiika - lidis, благодаря ти, мила!
02.08.2009 14:06
И аз ще се радвам повече хора да се включат в тази инициатива.
Не всичко в този живот е далавера, но... всичко опира да ценностната система на човека.
Поздрави!
:)
цитирай
3. gothic - Фурийка,
02.08.2009 14:20
благодаря! Наистина никога не е късно да научи човек нещо ново...
цитирай
4. furiika - gothic,
02.08.2009 15:14
радвам се, че допринасям с нещо, макар и съвсем бегло написано за идеята да рекламираме България.
Благодаря ти и аз.
:)
цитирай
5. marty - Благодаря !!!
02.08.2009 15:27
Много полезна информация, за мен.
Благодаря и
че поддържаш идеята на Джулия.
Страхотна е.
Дано успеем да направим нещо наистина стойностно и полезно за България.
Поздрави
цитирай
6. furiika - Поздрави и на теб, marty!
02.08.2009 15:39
Дано успеем!
Благодаря ти!
:)
цитирай
7. malkiatprintz - Наистина интересно. като се зам...
03.08.2009 04:47
Наистина интересно. като се замислиш, малко знаем за собствения си фолклор... Хубаво си се сетила, поздрави :)
цитирай
8. furiika - Принце, благодаря ти!
03.08.2009 10:43
Няма как да не се сетя, това ми е професията. Жалко само, че е много бегло написано, но не искам и да отегчавам с излишна информация.
Поздрави и на теб.
:)
цитирай
9. kardamom - :)
03.08.2009 10:55
поздравления за инициативата!
Родопите са ми любимата планина...
а тези дни не пропуснах да се насладя на красотите и..
цитирай
10. furiika - kardamom, благородно ти завиждам. :)
03.08.2009 10:59
И аз предпочитам планината пред морето, нищо че съм зодия рак.
Поздрави, приятелко!
:)
цитирай
11. kosara2008 - подкрепям...формата и
03.08.2009 11:50
я поддържам колкото ми позволяват:) силиците, но е чудесно, че сме заедно в една извисена кауза!!!
цитирай
12. furiika - и аз се радвам, че сме заедно!
03.08.2009 12:02
:))
цитирай
13. yuliya2006 - ЗНАЕШ ФУ, ЧЕ СИ ОТ ПЪРВИТЕ. . . КОЙТО ...
03.08.2009 21:33
ЗНАЕШ ФУ, ЧЕ СИ ОТ ПЪРВИТЕ... КОЙТО ОТКРИХ ТУК... И СЕ РАДВАМ ЧЕ ПОДКРЕПЯШ ИДЕЯТА И КАТО УМНА ЖЕНА... А КАЗВАТ ЧЕ ТАКАВА Е САМО ТАЗИ КОЯТО РАЗБИРА ОТ ХУМОР ТИ БЛАГОДАРЯ!
КАЧИХ ТЕ В ТОЗИ БЛОГ И В СИБИР А УТРЕ И В РУСКИЯ С ТОЗИ ПОСТИНГ
ДА СЕ ВЪРТЯТ, ВЪРТЯТ ... ТА ДА ПРОГЛЕДНАТ
С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
14. ivoso - Приятно,
03.08.2009 22:46
съм изненадан, че се включи в тази патриотична кампания. Благодаря ти.
цитирай
15. furiika - Жул, знаеш, че съм винаги насреща.
04.08.2009 00:27
Доколкото и с каквото мога.
:)
И аз те обичам!
цитирай
16. furiika - ivoso:)))))))
04.08.2009 00:28
Вярно е че съм луда глава, но чак пък толкова вятърничава не съм.:)))))))))
И аз ти благодаря, приятелю!
:)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: furiika
Категория: Забавление
Прочетен: 6961612
Постинги: 599
Коментари: 14698
Гласове: 102076
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031